شرح وظایف مسئولین طرحها 1- خلاصه وظایف و هدف از ایجاد شغل:هدایت، رهبری طرح و اعمال راهکارهای مناسب به منظور دستیابی به اهداف موردنظر در چهارچوب برنامه، زمان و منابع پیشبینی شده، ضمن انجام هماهنگیهای لازم با مدیر برنامهریزی و هماهنگی پژوهش وفناوری شرکت، رئیس مرکز و رئیس گروه پژوهشی مربوطه.مسئول طرح مستقیماً از نظر اداری و اجرایی زیر نظر رئیس مرکز و از نظر علمی و پژوهشی زیر نظر رئیس گروه مربوطه انجام وظیفه نموده و علاوه بر نظارت پژوهندگان تحت سرپرستی، مسئولیت نظارت و کنترل کلیه امور پروژههای مصوب در کمیتههای تخصصی و شورای پژوهشی شرکت را عهدهدار میباشد.2- اهم وظایف مسئولین طرحها با ماهیت پژوهشی:2-1- مسئولیت تدوین، هدایت، رهبری و اجرای طرح از طریق تأمین کارشناسان و متخصصین موجود در گروه و مرکز مربوطه و تشکیل سازمان موقت طرح2-2- انتخاب و بکارگیری کارشناسان خارج از مرکز بر اساس ضوابط جاری صنعت به شرط آنکه تخصصهای موجود در گروه و مرکز مربوطه جوابگوی آن بخش از نیازهای علمی و فنی طرح نباشند.2-3- مسئولیت حصول نتیجه نهایی پروژههای در دست اقدام به رئیس مرکز2-4- مسئولیت کنترل پیشرفت طرح و اجرای برنامه زمانبندی مصوب آن و ارائه گزارشهای پیشرفت مستمر طرح و پروژههای وابسته به آن به رئیس مرکز و رئیس گروه پژوهشی مربوطه.2-5- بکارگیری و استفاده از فنون مدیریت جهت برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگ کردن، کنترل و ارزیابی کلیه عوامل و فرآیندهای موردنیاز اجرای طرح2-6- واگذاری اختیار به مسئولین پروژهها بر حسب مورد، با حفظ مسئولیت و پاسخگویی نهایی به شورای پژوهشی شرکت و رئیس مرکز، از نظر برنامه اجرایی و به لحاظ زمانبندی و کیفیت انجام طرح به رئیس گروه پژوهشی مربوطه2-7- نظارت بر تهیه و تنظیم گزارشات شامل: فرم پیشنهاد پروژه (مصوب مرکز) گزارشهای فصلی و پایانی پیشرفت پروژهها، گزارشهای فصلی و پایانی طرح از نظر پیشرفت فیزیکی جهت ارائه به برنامهریزی و کنترل پروژه مرکز مربوطه2-8- برآورد و تنظیم بودجه و نظارت بر چگونگی مصرف آن و تأیید اولیه اسناد مالی و پیگیری اقدامات لازم اداری بعدی2-9- اعمال سرپرستی و نظارت بر کلیه فعالیتهای علمی، فنی و اجرایی پروژههای مربوط به طرح به طور مستقیم یا از طرف مسئولین پروژهها و حصول اطمینان از رعایت مشخصات موردنظر و صحت نتایج به دست آمده2-10- ارائه راهنماییهای فنی و مدیریتی به مسئولین پروژهها جهت اجرای اهداف پیشبینی شده در طرح، نظر و اعمال کنترل و ارزیابی عملکرد ایشان در انجام مسئولیتهای محوله.2-11- مطالعه و بررسی پیشنهادات مشاوران درباره نحوه انجام فعالیتها یا ایجاد تغییرات در پروژهها در مراحل مختلف فعالیتهای مطالعاتی، آزمایشگاهی، طراحی یا اجرایی و هماهنگی و تطبیق آنها با یکدیگر به منظور انتخاب بهترین حل2-12- بازنگری طرح و تهیه پیشنهاد تغییرات به منظور انطباق با نیازهای جدید صنعت یا متقاضی طرح و ارائه آن به رئیس مرکز و رئیس گروه پژوهشی مربوطه2-13- مسئولیت اجرای مقررات ایمنی2-14- حصول اطمینان از اجرای کامل و به موقع دستورالعملها، مقررات و استانداردها بینالمللی و داخلی صنعت نفت که با طرح و پروژههای وابسته به آن مرتبط میباشند.2-15- تجزیه و تحلیل وضعیت طرح و اظهارنظر بر مبنای گزارشات، مکاتبات، اسناد و مدارک فنی و مشاهدات عینی و ارجاع نتایج حاصل به مسئولین پروژهها و پیگیری جهت انجام آنها2-16- شرکت در جلسات شورای پژوهشی در صورت نیاز و پاسخگویی به موارد مطروحه بنا بر دستور مدیر برنامهریزی و هماهنگی پژوهش و فناوری شرکت و یا به درخواست شورای پژوهشی2-17- تهیه و تنظیم قراردادهای مربوط به طرح در چهارچوب مقررات جاری صنعت و ارائه آنها به رئیس مرکز، رئیس گروه پژوهشی و مدیر برنامهریزی وهماهنگی پژوهش و فناوری2-18- مذاکره مستقیم با مدیر برنامهریزی وهماهنگی پژوهش و فناوری به منظور رفع مشکلات احتمالی طرح2-19- برنامهریزی، سرپرستی و هدایت فعالیتهای مربوط به دریافت خدمات از قسمتهای مختلف مرکز مربوطه2-20- تهیه کتابچههای معرفی طرح و ارائه نتایج حاصل از آن به سازمانهای ذیربط به منظور تبلیغ و فروش دستاوردهای طرح با همکاری امور مستندسازی و ثبت اختراعات و روابط عمومی حسب مورد2-21- ارائه نتایج علمی و فنی طرح به صورت پتنت، مقاله، سخنرانی از طریق رئیس گروه پژوهشی و رئیس مرکز به امور مستندسازی و ثبت اختراعات شرکت2-22- بازنگری و بازآرایی مستمر برنامه اجرایی در محدوده سقف اعتباری و زمانی طرح و پیشنهاد جابجایی منابع و توقف موقت یا دائم پروژهها با مشورت و هماهنگی با کمیتههای تخصصی، رئیس گروه پژوهشی، رئیس مرکز مربوطه به شورای پژوهشی شرکت2-23- ارائه فرم پیشنهاد پروژههای مربوط به طرح به طور مستقیم به رئیس گروه پژوهشی و به رئیس مرکز مربوطه به منظور طرح در شورای پژوهشی2-24- مذاکره با رئیس مرکز ذیربط جهت تخصیص نیروی انسانی و تجهیزات به سازمان موقت طرح2-25- تأیید ورود و خروج افراد در محدوده موضوعات مربوط به طرح2-26- مسئولیت انجام مکاتبات با رئیس گروه و مرکز مربوطه به طور مستقیم 2-27- مسئولیت مکاتبه مستقیم و دریافت اطلاعات موردنیاز از گروه پژوهشی و مرکز مربوطه و دسترسی به سیستم کنترل پروژه در محدوده طرح و با هماهنگی با امور برنامهریزی و کنترل پروژه2-28- انعکاس ارزشیابی تشویق و تنبیه، اضافهکاری افرادی که از گروه ومرکز مربوطه در اختیار طرح قرار میگیرند و ذکر مدت همکاری به رئیس مرکز و رئیس گروه پژوهشی مربوطه 3- اهم وظایف مسئولین طرحهایی با ماهیت مهندسی:3-1- برنامهریزی و کنترل پروژههای طرح: 3-1-1- نظارت و کنترل بر برنامه زمانبندی طرح شامل فعالیتهای مربوط به عقد قرارداد، امور طراحی و مهندسی، امور تدارکاتی، امور زیربنائی و عملیات ساختمانی، امور ساختمان و نصب، امور پیشراهاندازی، راهاندازی و نظارت و تحویل3-1-2- کمک به تصویب مراحل مختلف پیشرفت طرح و زیر پروژههای آن و اعلام به گروه پژوهشی ذیربط3-1-3- نظارت و کنترل بر کلیه امور مربوط به قراردادهای پروژههای طرح و برنامههای انجام کار، پیشرفتهای آنها و بررسی هرگونه تغییرات یا اضافات احتمالی و کنترل و تأیید پرداخت صورت وضعیتهای مالی پروژه جهت تأیید نهایی3-1-4- نظارت، کنترل و هماهنگی کلیه امور طرح مصوب شده و زیر پروژههای تعریف شده جهت تسریع در کارها و جبران تأخیرات احتمالی3-1-5- نظارت بر هزینههای طرح و زیر پروژههای مربوطه3-1-6- ارائه لیست گروههای کاری به منظور همکاری در بخشهای مختلف پروژهها و در صورت نیاز حضور در دفاتر مهندسی پیمانکار3-1-7- بررسی و نظارت روی گزارشات دورهای پیشرفت کار و قسمتهای مختلف پروژهها و نظارت برکلیه امور جاری و برنامههای آتی پروژهها و ارائه گزارش پیشرفت طرح4- طراحی و مهندسی طرح:4-1- آشنایی با استانداردهای فنی، فرآیند تولید محصول، تکنولوژی، تجهیزات و ماشینآلات فرآیندی طرح و پروژههای مربوطه4-2- نظارت بر کلیه امور مهندسی پروژه، کنترل و تأیید اسناد، مدارک و نقشهها، تدوین گزارشات فنی، نظارت بر مبانی محاسباتی و طراحی فرآیندی و ...4-3- نظارت، اعمال نظر و تصویب نهایی انجام تغییرات احتمالی مطابق با درخواست پیمانکاران پروژهها و یا دستگاه نظارت5- تدارکات و امور کالا:5-1- نظارت بر برنامهریزی تدارکاتی و انجام کلیه امور مربوط به تدارکات زیرپروژهها و تأیید و تصویب مراحل مختلف تدارکاتی5-2- نظارت و تأیید نهایی مشخصات کلی و شرایط عمومی سفارشات، خرید، حمل، تحویل و نگهداری کالا.6- ساختمان، نصب، راهاندازی و تحویل:6-1- نظارت بر تحویل کارگاه به پیمانکار، تحویل موقت و قطعی کار از پیمانکار، حصول اطمینان از حسن انجام امور اجرایی و عملیات ساختمان، نصب، راهاندازی و انجام آزمایشات و تستهای لازم با نظارت گروه نظارتی پیمانکار جهت حصول اطمینان از روند صحیح انجام طرح و زیر پروژههای مربوطه6-2- حصول اطمینان از صلاحیت فنی/تخصصی/اخلاقی نفرات پیمانکار خصوصاٌ نفرات اصلی پیمانکار در جهت رعایت کلیه استانداردهای کاری و اصول ایمنی و حفاظتی در کار6-3- نظارت بر انجام آزمایشات نهایی قبل و بعد از راهاندازی آزمایشی (PERFORMANCE TEST) مطابق با شرایط قرارداد و حصول اطمینان از صحت آزمایشات و انجام تشریفات لازمه7- وظایف عمومی:7-1- آشنایی با کلیه امکانات و تواناییهای موجود در طرح و پروژههای مربوطه، کادر پروژه، نحوه سازماندهی پروژه، برنامهریزی و ساماندهی پروژه بر اساس محدودیتهای احتمالی7-2- برگزاری جلسات کاری در خصوص ایجاد هماهنگی بین مسئولین بخشهای مختلف طرح و ارائه خط مشی کلی پروژهها به قسمتهای مختلف و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه7-3- پیگیری در جهت اخذ مجوزهای احتمالی در انجام و پیشبرد امور مربوط به طرح.نظارت و حصول اطمینان از رعایت دقیق کلیه ضوابط کاری، حفاظتی، ایمنی در محیط کار طرح اعم از دفاتر، کارگاه و ...7-4- ارائه گزارشات لازم به رئیس مرکز و رئیس گروه پژوهشی ذیربط در خصوص وضعیت طرح و ارائه پیشنهادات برای بهینه کردن اجرای طرح7-5- ارائه پیشنهادات اصلاحی در کلیه امور که اثر قطعی در روند اجرایی طرح دارند7-6- شرکت در جلسات مختلف فنی طرح در داخل و خارج مرکز و اظهارنظر در موارد ایجاد اشکال در روند اجرایی فنی طرح7-7- نظارت بر انجام امور پژوهندگان و کارکنان تابعه7-8- بررسی نیازهای آموزشی پژوهندگان تحت سرپرستی و تنظیم برنامه آموزشی جهت آنها با همکاری ریاست مرکز و رئیس گروه پژوهشی و واحد آموزش7-9- بازدید از سایر طرحها و پروژهها در صورت نیاز7-10- مطالعه منابع مختلف نظیر کتب و نشریات فنی داخلی و خارجی مربوط به کنترل پروژه به منظور آگاهی از پیشرفتهای علمی و فناوریهای جدید در صنعت و کوشش در استفاده از آنها در پروژههای طرح7-11- همکاری با سایر بخشهای ذیربط جهت پیشبرد طرح7-12- بررسی مشکلات پیمانکاران پروژه و رسیدگی به خواستههای آنان7-13- همکاری در تعیین سیاستها و خط مشیهای لازم در زمینه فعالیتهای طرح در جهت نیل به اهداف تعیین شده پروژهها8- مسئولیت اجناس و فرآوردههامسئولیت سفارش خرید، تولید، مصرف و نگهداری کلیه اجناس و فرآوردههای طرح یا پروژههای وابسته به آن در سقف بودجه و مقررات مربوطه با هماهنگی لازم با رئیس مرکز و رئیس گروه پژوهشی مربوطه9- مسئولیت ماشینآلات، دستگاهها و ابزار دقیقمسئولیت سفارش، نصب، راهاندازی و استفاده از دستگاههای آزمایشگاهی، واحدهای نیمهصنعتی و صنعتی مرتبط با طرح عهده حسب مقررات و ضوابط جاری 10-مسئولیت مالیبرآورد و کنترل و مصرف بودجه طرح طبق ضوابط و مقررات به عهده مسئول طرح و سپس رئیس مرکز پژوهش و فناوری مربوطه (و در صورت فعالیت تحت نظر رئیس گروه پژوهشی مربوطه) است. 11-مسئولیت تماسها و روابط انسانیارتباط مستقیم با مدیر برنامهریزی و هماهنگی پژوهش و فناوری شرکت، رئیس مرکز مربوطه و اعضای شورای پژوهشی شرکت و روسای گروههای پژوهشی12- مسئولیت سوابق و گزارشاتمسئولیت تهیه و نگهداری کلیه سوابق و گزارشات مربوطه به طرح و پروژههای وابسته به آن با تأکید رئیس گروه پژوهشی مربوطه و رئیس مرکز و ارسال نهایی آن به امور مستندسازی و ثبت اختراعات13- شرایط کار و محیطتماس با مواد شیمیایی و گازهای سمی و خطرناک احتمال ایجاد خطر در عملیات پایلوتی و عملیاتی با وجود رعایت کلیه مسائل ایمنی، تنش و التهاب ناشی از کارکرد و عملکرد صحیح فرآیندهایی که بر مبنای کارهای تحقیقاتی طراحی و ساخته میشوند.14- دانش و تجربه موردنیازتحصیلات: لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر در رشتههای مرتبط با طرحزبان خارجه: انگلیسی در حد استفاده از مراجع و انجام مکالمات و مکاتبات روزمره عمومی و تخصصی15- کارآموزییکسال در شرکتهای مهندسی یا صنعت پتروشیمیتجربه: حداقل 7 سال برای لیسانس در صنعت نفت و مراکز تحقیقاتی حداقل 5 سال برای فوق لیسانس در صنعت نفت و یا مراکز تحقیقاتیحداقل 2 سال برای دکتری در صنعت نفت و یا مراکز تحقیقاتی سامانه ها پست الکترونیک سامانه جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات