مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه نگاههای مقطعی و منافع کوتاه مدت را باید کنار بگذاریم، گفت: زمان زیادی برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی نداریم و در این مسیر همه باید دست در دست هم بگذاریم. به گزارش نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی روز دوشنبه (28 آذرماه) در اجلاس سراسری روابط عمومیهای صنعت پتروشیمی ایران بر جدیت مدیران در پیگیری مباحث مطرحشده در این اجلاس به منظور پیشبرد بیشتر برنامههای توسعهای تأکید و اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب حدود 3 میلیون تن بود و تمام سیادت این صنعت به دوران پس از انقلاب اسلامی بازمیگردد. وی افزود: با وجود تحریمها و مشکلات فراوان، صنعتگران ایرانی با تجربیاتی که از قبل و بعد از انقلاب اسلامی کسب کردند، نگذاشتند که چرخ صنعت از حرکت بایستد به طوری که ظرفیت این صنعت هماکنون به بیش از 90 میلیون تن در سال و جایگاه ویژهای رسیده است. معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان متولی صنعت پتروشیمی هر کمکی که لازم باشد به هلدینگها و شرکتهای پتروشیمی خواهد کرد تا کار بزرگ تکمیل زنجیره ارزش به ثمر برسد، ادامه داد: زمان زیادی نداریم و در یک محدوده زمانی حداکثر 10 ساله باید یک برنامه سنگینی را اجرا کنیم. هلدینگها تا 80 درصد سود خود را در تکمیل زنجیره سرمایهگذاری کنند مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه باید به نقطه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از مواد پایه در این صنعت برسیم، تصریح کرد: تغییر در بعضی از برنامهریزیها و رویکردها میتواند ما را از برخی از بنبستها که پیش از این پیشبینی نشده بود، عبور دهد که به این منظور بازنگری مجوز طرحها در این شرکت در حال انجام و جمعبندی است. شاهمیرزایی بر حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده هرچه بالاتر تأکید و اظهار کرد: انتخاب عنوان «تولید» در این چندسال اخیر در شعار سال نشاندهنده این است که تولید راه حل عبور از سختیهای کشور است. وی افزود: باید تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی مانند متانول که امروز با ظرفیت بالا در کشور تولید میشود را تعریف کرد که برای رسیدن به این هدف باید دست در دست هم بگذاریم و هلدینگهای پتروشیمی نیز پای کار بیایند و تا 80 درصد سودها را برای تکمیل زنجیره ارزش هدایت کنند. معاون وزیر نفت ادامه داد: بنا شد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم تمامی زنجیرههای سودمند را شناسایی و با توجه به اینکه خوراک آن در کدام هلدینگ موجود است به آنها معرفی کند که در این مسیر حدود 22 محصول شناسایی و معرفی شد و خوشبختانه 60 تا 70 درصد این برنامه محقق شده و هلدینگها در حال برنامهریزیهای لازم هستند. ضرورت تعامل و همافزایی بین شرکتها مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه برخی از لایسنسهای طرحهای مورد نظر باید از کشورهای دیگر خریداری شود، گفت: با توجه به وجود تحریمها علیه کشور نیاز به کار مجاهدانه در این مسیر است و باید همکاری و تعامل و همافزایی بین شرکتها و هلدینگها وجود داشته باشد. شاهمیرزایی تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را نقطه آرمانی برای این صنعت عنوان و تصریح کرد: عملکرد تمامی کسانی که در گذشته در این صنعت فعالیت کردهاند قابل تقدیر است. وی با تأکید بر اینکه نگاههای مقطعی و بخشی و منافع کوتاه مدت را باید کنار بگذاریم، افزود: باید نگاه بلند مدت در توسعه صنعت پتروشیمی داشته باشیم تا در تولید محصولات راهبردی، صادرات و بازار هدف محصولات پتروشیمی موفق باشیم که روابط عمومیها نیز با برنامهریزی و فرهنگسازی نقش بسزایی در طی مسیر تکمیل زنجیره ارزش ایفا میکنند. به طور حتم میتوانیم در صنعت پتروشیمی هم پیشرو باشیم معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در حوزه دانش فنی نیز نباید وابستگی داشته باشیم، ادامه داد: امروز خوشبختانه در برخی از صنایع در کشور پیشرو هستیم پس در صنعت پتروشیمی چرا نباشیم؟ به طورحتم میتوانیم؛ برای تحقق این هدف باید یکدیگر را حمایت و یاری کنیم و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در جهت تقویت هلدینگها حرکت میکند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه قرار است کاتالیستهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و باکمک همه فعالان و شرکتهای دانشبنیانها بومیسازی شود، گفت: نشستهای فشرده و فراوانی برای داخلیسازی همه کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی انجام شده است تا طی 6 سال همه تجهیزات و قطعات این صنعت در داخل ساخته و تأمین شود که البته راه آسانی نیست. شاهمیرزایی افزود: در حوزه دانش فنی نیز کارها تعریف شده و در حال پیگیری است که البته باید بخشی خریداری شوند و بخشی هم از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بومی شده و مابقی نیز به کمک مراکز عملی، دانشگاهی و دانشبنیان باید انجام شود. به ساخت داخل بها دهید وی تصریح کرد: روابط عمومیها و اصحاب رسانه باید جریان ساخت داخل را تشویق کنند و به آنها بها دهند و بستری را فراهم کنند که شرکتها از توانمندی سازندگان داخلی استفاده کنند. معاون وزیر نفت از شرکتهای تولیدی پتروشیمیها و همه مدیران، مهندسان و کارگرانی که درهر گوشهای از این مجتمعها زحمت میکشند قدردانی و تأکید کرد: از همه علاقمندان تقاضا میکنم که به کمک توسعه صنعت پتروشیمی بیایند تا زنجیره ارزش در این صنعت تکمیل شود. اجلاس سراسری روابط عمومیهای صنعت پتروشیمی ایران به مدت 2 روز با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران روابط عمومیهای شرکتهای پتروشیمی به میزبانی شرکت پتروشیمی مارون برگزار شد.