تعیین تأثیر الگوی تلفیق شده پرسید- پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و آموزش بزرگسالان بر ارتقاء رفتارهای ایمن کارگران پتروشیمی

تعیین تأثیر الگوی تلفیق شده پرسید- پروسید با نظریه های شناختی اجتماعی و آموزش بزرگسالان بر ارتقاء رفتارهای ایمن کارگران پتروشیمی
طرح تحقیقاتی "تعیین تأثیر الگوی تلفیق شده پرسید- پروسید با نظریه های شناختی

اجتماعی و آموزش بزرگسالان بر ارتقاء رفتارهای ایمن کارگران پتروشیمی" توسط گروه پژوهشی فناوری‌های نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، در مجتمع پتروشیمی رازی با دستاوردهای ارزشمند انجام گرفت.

نتایج نهایی طرح تحقیقاتی که با هدف ارتقاء رفتارهای ایمن کارگران در چارچوب مدل پرسید پروسید و تئوری‌های شناختی اجتماعی وآموزش بزرگسالان در مجتمع پتروشیمی رازی ماهشهر انجام گرفت بیانگر تاثیر ارزشمند این برنامه آموزشی تئوری محور می‌باشد.

 این مطالعه طی مدت 2 سال توسط جناب آقای دکتر غفران‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مجتمع پتروشیمی رازی انجام شد. در طرح حاضر برای اولین بار محتوای آموزشی بر اساس مدل‌ها و تئوری‌های آموزش بهداشت طراحی گردید و در سه محور آموزش مستقیم، آموزش غیر مستقیم و مداخلات محیطی به اجرا در آمد.

مطالعات نشان می‌دهد که حدود 90 درصد حوادث ناشی از کار به علت رفتارهای غیرایمن و خطاهای انسانی روی می‌دهد و حتی با وجود محیط و شرایط ایمن ممکن است افراد به‌طور غیرایمن عمل کنند. بنابراین، با توجه به این که علت اصلی حوادث، رفتارهای غیرایمن می‌باشد مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه افزایش رفتارهای ایمن و کاهش رفتارهای غیرایمن، آموزش افراد در زمینه ایمنی و بهداشت کار می‌باشد.

همچنین، با توجه به فعالیت‌های انجام شده در زمینه ارتقاء رفتارهای ایمن و اشکالات موجود و با توجه به این نکته که هنوز رفتارهای ایمن در محیط‌های کاری در حد قابل قبول نیست و از آنجا که مطالعات بسیار کمی با استفاده از نظریه­ها و الگوهای علوم رفتاری روی رفتارهای ایمن کارگران انجام شده است و نقش این الگوها در افزایش رفتارهای ایمن کارگران مورد ارزیابی قرار نگرفته است و با توجه به اینکه هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر تلفیق الگو با نظریه­ها بر ارتقاء رفتارهای ایمن کارگران می­باشد، این مطالعه طراحی و اجرا شد تا ضمن تعیین تأثیر تلفیق الگو با نظریه­ها، یک برنامه آموزشی پیشنهاد شود تا کارکنان و دست­اندرکاران امور ایمنی بتوانند با استفاده از آن در ارتقاء سطح سلامت کارگران به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند. به همین دلیل با توجه به اینکه توسعه موفقیت­آمیز برنامه­های مراکز کار، بستگی به آگاهی و درک یکسانی از نیازهای کارگران دارد و تعیین نیازها به صورت یکسان، نیازمند طراحی دقیق با توجه به منابع و ارزشیابی­های مداوم طرح می­باشد و همچنین با توجه به اینکه مجتمع پتروشیمی رازی ماهشهر که دارای قدمت زیادی در تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی می­باشد تصمیم گرفته است با اجرای برنامه­های ایمنی و بهداشت کار، میزان حوادث ناشی از کار را از طریق افزایش رفتارهای ایمن و کاهش رفتارهای غیرایمن، کاهش دهد و این امر مستلزم یک برنامه مناسب می­باشد و باید بر اساس اطلاعات دقیق انجام شود به همین دلیل از تلفیق الگوی پرسید- پروسید که چارچوب مناسبی برای طراحی برنامه­های آموزشی در محیط کار فراهم می­کند با سازه یادگیری مشاهده­ای نظریه شناختی­اجتماعی که بر بخش بزرگی از یادگیری انسان از راه مشاهده رفتار و اعمال دیگران تأکید دارد و نظریه آموزش بزرگسالان که بر یادگیری در افراد بزرگسال از طریق تجارب آنها، غنی ساختن دانش و توانایی­های آنها و افزایش صلاحیت‌های فنی و حرفه­ای آنها جهت تغییر در رفتار و گرایش تأکید می­کند، استفاده شده است.

براساس نتایج بدست آمده آگاهی، نگرش و رفتارهای ایمن کارگران افزایش قابل توجهی یافته است و پیشنهاد می‌شود از نتایج این مطالعه در صنایع مشابه استفاده گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارة طرح فوق‌الذکر، با گروه پژوهشی فناوری‌های نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ار طریق آدرس پست الکترونیکی زیر تماس حاصل نمایید.

Email: HSE@NPC-rt.ir

۱۳ آبان ۱۳۸۷ ۰۸:۵۵
گروه پژوهشی فناوری های نوین |
تعداد بازدید : ۴,۲۵۹
کد خبر : ۱۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید