مقالات

آموزش الکترونیک

  فایلهای مرتبط
با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه، روشهای آموزش دچار تحول شدند. تحول این ابزارها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمانی که خودش مشخص میکند مشغول یادگیری شود.
با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه، روشهای آموزش دچار تحول شدند. تحول این ابزارها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمانی که خودش مشخص میکند مشغول یادگیری شود.
در سالهای نه چندان دور آموزش از راه دور مطرح شد. این نوع آموزش ویژگیهای خودش را دارد و دارای مزایا و معایبی است. ابتدا آموزش بصورت مکاتبه ای صورت می پذیرفت و تنها راه ارتباط استفاده از نامه بود. با پیشرفت تکنولوژی و از همه مهمتر، ارزانتر شدن هزینه استفاده از تکنولوژی و استفاده از ابزارهای جدید برای آموزش الکترونیک مطرح گردید و هر روز اصلاحات جدیدتری در این زمینه انجام میشود. در واقع میتوان گفت آموزش راجع به دو کلمه Training و Learning صحبت میکند.Training به معنی آموزش دادن و Learning به معنی یاد گرفتن است. در رویکرد سنتی از روش آموزش دادن استفاده میشود و به دلیل اینکه در مواقعی با زور و اجبار همراه است باعث افت تحصیلی دانش آموز میشود و حتی ممکن است مشکلاتی در خارج از محیط آموزشی برای دانش آموزان پیش بیاورد. اما در رویکرد جدید، از روش آموزش گرفتن استفاده می شود. چون در این روش فرد، خود می خواهد یاد بگیرد بنابراین زور و اجباری هم در کار نیست و در نتیجه مشکلات قبلی نیز بو جود نخواهد آمد.
 
تفاوت آموزش سنتی و مدرن
 
در اینجا سه تفاوت بررسی شده است:
1.       فرایند آموزش
2.       رویکرد سنتی: روش و محتوای آموزشی برای همه
3.       رویکرد مدرن: روش و محتوای آموزشی سفارش شده برای هر آموزش
 

و اما چند دلیل برای استفاده از آموزش الکترونیکی :
* معرفی تکنولوژی های جدید به دانش آموزان و آموزش چگونگی دستیابی به تکنولوژی های جدید.
* تشویق دانش آموزان برای بدست آوردن اطلاعات از طریق تکنولوژی های جدید.
*حضور در اتاق های بحث و گفتگو برای تبادل نظر در مورد مطالب که منجر به تولید دانش می شود.
* برقراری ارتباط با مدیر قسمت آموزش در هر زمان میسر است.
*کسانی که به دلیل معلولیت و عوامل دیگر قادر به حضور فیزیکی در کلاس درس نمی باشند می توانند به راحتی و بدون مشکل از این روش استفاده کنند.
* افرادی که امکان خروج از کشورشان برای ادامه تحصیل  را ندارند.
*امکان دستیا بی به جدیدترین اطلاعات روز دنیا در رشته مورد نظر.
 
 
دامنه آموزش الکترونیک
بعد از اینکه با مفاهیم مقدماتی آموزش الکترونیک آشنا شدید بهتر است دامنه یادگیری آنرا نیز بدانید. یا به عبارت بهتر، آموزش الکترونیک در چه محیط هایی و با چه ابزارهایی ارائه می شود. آموزش الکترونیک دامنه گسترده ای دارد و بسته به نوع استفاده و امکانات به چند دسته تقسیم می شود.
  آموزش بر پایه وب
در این روش آموزش از طریق اینترنت خواهد بود. در اکثر موارد آزمون ها و ارائه مدرک هم از طریق الکترونیکی و وب است. کلاس های درس، یاداشت های درسی، جزوه ها، اتاق بحث، پست الکترونیکی و ... جزء ویژگی های این روش هستند و همگی برروی وب ذخیره می شوند. البته بعلت انعطاف پذیری فوق العاده آموزش الکترونیک می توانید نحوه آموزش را به طریق دلخواه، مناسب با فعالیت خودتان، شرایط و امکانات موجود طراحی و پیاده سازی کنید، از اینرو بعضی از ویژگی های گفته شده می توانند در سیستم شما وجود نداشته باشند، یا ویژگی های دیگری جایگزین آنها شده باشد.

 
آموزش مبتنی بر کامپیوتر
در این روش احتیاجی به اتصال به اینترنت و حتی به شبکه نیز نیست. مگر در موارد خاص، در این روش اطلاعات برروی یک واسط الکترونیکی ذخیره می شود و کاربر با استفاده از یک کامپیوتر یا ابزار خواننده آن واسط الکترونیکی می تواند از آن استفاده کند. یک مثال متعارف آن استفاده از CD آموزشی است که در کشور خودمان بسیار از آن استفاده می شود. آموزش از طریق وسایل و ابزار دیجیتال همراه با آموزشی است که از طریق وسایل و ابزارهای دیجیتال همراه با PDA و Tablet و ... ارائه می شود.
 
آموزش از طریق تلفن همراه
آموزشی که کاملا" جدید است و تقریباً می تواند در گروه بالا قرار گیرد. بعلت افزایش افراد دارنده تلفن همراه و تمرکز بر روی این روش که به M-learning شهرت یافته دسته ای جدا برای آن در نظر گرفته می شود و به خوبی می توان این روش را پیاده سازی کردکه لازمه آن ایجاد زیر ساخت های مخابراتی است. خیلی از مردم بویژه در جوامع شهری وقت زیادی از خود را در انتظار وسایل نقلیه، ترافیک و غیره از دست می دهند و تا همین چند سال اخیر برای استفاده از این وقت، کتابهایی همراه خود جابجا می کردند که مشکلات مربوط به خود را داشت. بکارگیری این روش آسیب قابل توجهی به چشم وارد می کند و بر این اساس با استفاده از امکان ذخیره سازهای دیجیتالی صدا، مطالعه  در حین حرکت به سمت آموزش از طریق شنیدن سوق پیدا نمود، که البته آموزش از طریق چشم بالاترین کارائی را دارد.
 
در استفاده از ابزارهای دیجیتالی، نوع تصویری آن بهتر از همه است زیرا :
*می توان بجای نوشته از تصاویر ثابت و متحرک و یا فیلم استفاده کرد.
*می توان اندازه نوشته ها را بسته به موقعیت و کاملا" دلخواه بزرگ و کوچک کرد.
*می توان از خوانندگان متن با صدای ضبط شده همراه با متن و حتی موسیقی در کنار آموزش استفاده کرد.
*در صورت خستگی از مطالعه، می توان از امکانات تفریحی قابل دسترس در این ابزارها  استفاده کرد.
 
دسته بندی نوع یادگیری و مزیت های آموزش الکترونیکی
نوع یادگیری را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
*یادگیری شخصی
*یادگیری جمعی
* یادگیری درکلاس های مجازی
 
یادگیری شخصی: در این دسته فرد رشته مورد علاقه خود را انتخاب می کند و در محیط اطراف خود بویژه اینترنت به دنبال اطلاعات مرتبط با آن می گردد و در آن زمینه تحقیق می کند سپس سوالات خود را از اساتید آن رشته بصورتoff line  می پرسد.
یادگیری جمعی: در این دسته شرایطی برای افراد مهیا می شود تا با یکدیگر و اساتید خود ارتباط برقرار کنند. از جمله این شرایط Furor و ‍Chat و ... است. در این روش معمولا" زمان شروع و خاتمه دوره آموزشی و امتحانات برای همه آن گروه یکسان می باشد.
کلاسهای مجازی: در این روش شرایط کاملا" مانند کلاس درس و حتی در بعضی از موارد در کلاس های فیزیکی برگزار می شود. در اینجا از ویدئو کنفرانس و بجای تخته سیاه از یک ویدئو پروژکتور استفاده می شود. گاهی اوقات برای هر فرد یک کامپیوتر در نظر گرفته می شود و ارتباط ویدئویی از طریق صفحه نمایشگر و دوربین یا وب کم خواهد بود و هرکسی میتواند از طریق کامپیوتر با استاد ارتباط برقرار کند. این روش مخصوصا" برای برگزاری کلاس هایی که استاد مربوط به آن درس به تعداد اشخاص موجود وابسته نیست و امکان جابجایی اساتید هم وجود ندارد مفید است، به ویژه برای دانشگاهها، شاخه ای از این دسته برای از راه دور نیز استفاده می شود.
کلاسهای مجازی همانند کلاسهای واقعی ایجاد می شود اما اهداف آموزش الکترونیکی تغییر یافته و نحوه ارائه درس باعث تغییر در نحوه یادگیری و مطالب آموزشی شده است. متون درسی، نحوه انتخاب آنها و آموزش آنها با آموزش سنتی متفاوت است.
 
مزیت های آموزش الکترونیکی
*نیازی به صرف وقت و حضور در کلاس نیست.
*خودداری از یک روش مطالعه انعطاف پذیر که مطابق نیاز دانشجو است.
*می توانید هرکجا که باشید مدرک خود را از طریق اینترنت به دیگران و رئیس خود نشان دهید.
 
 
*می توانید بیش از یک درس یا رشته را فرا بگیرید.
*آموزش الکترونیک را با استفاده از هر عامل فراهم کننده خدمات اینترنتی و بدون محدودیت می توان بکار برد. اما ارائه دهنده دروس می تواند از یک اینترانت برای اینکار استفاده کند که در اینصورت محدوده آموزش محلی خواهد بود.
*می توان از هر مرورگری برای آموزش الکترونیک استفاده کرد به شرطی که برنامه های سایت با Plugin های مرورگر مطابقت نماید. مثلا" حمایت مرورگر از کدهای جاوا.
*در هر زمان می توان یاد گرفت.
*در هر مکانی امکان یادگیری وجود دارد.
*هزینه های یادگیری به طور قابل ملاحظه کاهش می یابد.
*دانش و اطلاعات را عموم مردم می توانند بدست آورند.
*نتیجه آموزش و یادگیری کاربران سریعتر مشخص می شود.
*با استفاده از امکانات Multimedia مطالب بیشتر در ذهن می ماند.
*تبعیض و پارتی بازی کمتر اتفاق می ا فتد.
 
چند نکته که در آموزش الکترونیکی باید مورد توجه قرارگیرد:
- زیرساخت های مخابراتی
- مفاد آموزشی
- آموزش الکترونیک باید دوطرفه باشد تا کاربر خسته نشود مانند CD های آموزشی که فقط کاربر باید با آن ارتباط داشته باشد.
- برنامه های شرکت ها و موسسات برای آموزش الکترونیکی
 
 
 
 
برگرفته از مطالب بهمن اصغرزاده
مقالات ارسالی به آفتاب
 
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.